• Aktualności

        • Finał konkursu wiedzy na temat „Kamieni na szaniec”
          • Finał konkursu wiedzy na temat „Kamieni na szaniec”

            31 maja 2021r. odbył się finał wojewódzkiego konkursu wiedzy na temat „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego. W związku  z przypadającą w tym roku setną rocznicą  urodzin Patrona, został zorganizowany II-etapowy konkurs literacki oraz konkurs plastyczny. Najlepsi uczniowie poszczególnych szkół podstawowych województwa łódzkiego, przystąpili do finałowego etapu konkursu w XXIX Liceum Ogólnokształcącym im. Janka Bytnara „Rudego”.

            W pierwszej części  finaliści mieli za zadanie odpowiedzieć przed komisją konkursową na trzy wylosowane przez siebie pytania. Ten etap wyłonił pięciu  najlepszych zawodników. Po krótkiej przerwie uczestnicy zmagań wygłosili przygotowane wcześniej referaty na temat: Współczesne oblicza patriotyzmu - co bohaterowie „Kamieni na szaniec” mogliby przekazać dzisiejszej młodzieży.

            Aby umilić wszystkich zebranym gościom oczekiwanie na wyniki konkursu, szkolne koło teatralne wraz ze szkolnym chórem zaprezentowało inscenizację przedstawiającą  pierwsze dni wojny walczącej Warszawy. Po burzliwej naradzie jury w składzie – pani dyrektor Jolanta Woźniakowska, nauczycielki Magdalena Chałas i Magdalena Moszczyńska, podjęło decyzję o wynikach konkursu literackiego.

            W ostatniej części Gali nagrodzono wszystkich zgromadzonych oraz zwycięzców konkursu literackiego jak i plastycznego, którego zadaniem było samodzielne przygotowanie plakatu filmowego lub teatralnego na temat „Kamieni na szaniec”. Pierwsze miejsce w konkursie plastycznym zajęła Julia Człapa ze Szkoły Podstawowej w Tuszynie, drugie Anna Chybińska ze Szkoły Podstawowej w Strykowie, trzecie miejsce Julia Wojtas Szkoły Podstawowej we Wróblewie. Szczególne wyróżnienie otrzymała Michalina Rojek Szkoły Podstawowej nr 202 w Łodzi za pomysłowość i ogromny wkład pracy w przygotowanie plakatu filmowego. W konkursie literackim pierwsze miejsce ex aequo zajęły Stefania Mierzejewska ze Szkoły Podstawowej w Konstantynowie Łódzkim oraz Julia Hibner ze Szkoły Podstawowej w Zgierzu, trzecie miejsce zajęła Anna Fiłatowa Szkoły Podstawowej nr 79 w Łodzi.

            Dzięki  rocznicy 100-lecia urodzin naszego Patrona mieliśmy okazję do zaakcentowania  i przekazania  wartości  cennych nie tylko dla uczniów Bytnarówki, ale i dla kolejnych, młodych pokoleń Polaków.

        • Janek Bytnar - nasz patron - rówieśnik Niepodległej
          • Janek Bytnar - nasz patron - rówieśnik Niepodległej

            1 czerwca  2021r. cała społeczność szkolna uczciła pamięć o Janku Bytnarze ,,Rudym" w związku z przypadającą w tym roku setną rocznicą urodzin Patrona. Pod hasłem ,,Janek Bytnar - nasz patron - rówieśnik Niepodległej" finalisto i laureatom wręczono nagrody za osiągnięcia w szkolnych, łódzkich i ogólnopolskich konkursach. Nasi nagrodzeni w tym roku szkolnym wykazali się pomysłowością w zmaganiach fotograficznych i graficznych, znajomością biologii, wyczuciem francuskiego smaku, znajomością języka angielskiego, talentem poetyckim, czy wiedzą polonistyczną i sportową.Zwieńczeniem gali był występ szkolnego koła muzycznego i aktorskiego, który pod kierunkiem p. Magdaleny Chałas i p. Bernadety Forc przygotował inscenizację upamiętniającą postać Janka Bytnara. Oglądając  wspomnienia z pierwszych dni wojny, trudnych chwil rozstania i czasu próby, przenieśliśmy się w realia wojennej Warszawy. Wspólnie wyśpiewując słowa Jana Pietrzaka: ,,nadziei uczą ci, co na stos umieli rzucić swój życia los, poczuliśmy, że odwaga i niezłomność Rudego, jego ideały i hart ducha są cały czas hasłami aktualnymi.Dzięki rocznicy -100-lecia urodzin naszego Patrona-  przez cały rok szkolny mamy okazję do akcentowania    wartości  cennych nie tylko dla uczniów Bytnarówki, ale ważnych zawsze i w każdym pokoleniu Polaków.

        • Kuchnia francuska nie jest mi obca
          • Kuchnia francuska nie jest mi obca

            W maju uczniowie "Bytanrówki" mieli okazję zaprezentować swoje umiejętności kulinarne w ramach konkursu: "Kuchnia francuska nie jest mi obca". Ich zadanie polegało na przygotowaniu dowolnej potrawy związanej z gastronomią Francji. Nasi uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością oraz talentem kulinarnym.  Laureatkami w konkursie zostały:
            I miejsce - Wiktoria Malinowska z klasy II d, która przygotowała deser: "Éclairs";
            II miejsce - Aleksandra Pyziak z klasy I b za "Galette aux fraises";
            III miejsce - Karolina Liwińska  z II d za "Tarte aux champignons";
            Wyróżnienie zdobyła Julia Adamczyk z klasy II b za "Poire belle Hélène".

            Zachęcamy do obejrzenia wszystkich konkursowych dań.

        • Setna rocznica urodzin Janka Bytnara
          • Setna rocznica urodzin Janka Bytnara

            Sto lat temu, 6 maja 1921 roku, urodził się patron naszej szkoły – Jan Bytnar „Rudy”. Żołnierz Armii Krajowej, członek Szarych Szeregów. Losy Bytnara opisał Aleksander Kamiński w powieści „Kamienie na szaniec”.

            „Rudy” ukończył warszawskie liceum Batorego, maturę zdał w 1939 roku, niestety wybuch II wojny światowej pokrzyżował jego dalsze plany życiowe. W trakcie okupacji, jako członek Szarych Szeregów, uczestniczył w wielu akcjach sabotażowych i dywersyjnych.  Skonstruował tzw. wieczne pióro służące do wykonywania napisów i rysunków na murach, między innymi słynnej kotwicy – znaku Polski Walczącej na warszawskim pomniku lotnika.

            W nocy z 22 na 23 marca 1943, w konsekwencji przeszukania mieszkania przy ulicy Niepodległości, Jan Bytnar został aresztowany przez Gestapo i przewieziony do więzienia na Pawiak, a później na Szucha. W trakcie brutalnego przesłuchania „Rudy” okazał niezłomną postawę i nie ujawnił tajemnic Grup Szturmowych.

            Akcja odbicia Janka rozegrała się pod warszawskim Arsenałem 26 marca. Po godzinie 17 członkowie Szarych Szeregów zatrzymali ciężarówkę przewożącą więźniów, których udało im się uwolnić. Niestety, w wyniku odniesionych podczas przesłuchania obrażeń „Rudy” zmarł 30 marca 1943 roku  w Szpitalu Wolskim.

            Został pośmiertnie mianowany harcmistrzem, porucznikiem i odznaczony Krzyżem Walecznych. Jest pochowany w kwaterze Batalionu „Zośka” na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

        • Konkursy!!!
          • Konkursy!!!

            Wszystkich uczniów Bytnarówki zachęcamy do wzięcia udziału w konkursach szkolnych przygotowanych z okazji przypadającej w maju 100 rocznicy urodzin Patrona szkoły - Janka Bytnara ,,Rudego.

        • Jak rozmawiać z nastolatkiem
          • Jak rozmawiać z nastolatkiem

            Drodzy Rodzice i Opiekunowie,

            do grona moich ulubionych filmów mogę z pewnością zaliczyć Ostatnią krucjatę. Pomijając walory czysto rozrywkowe, ta odsłona przygód dr Jonesa jest również dobrym punktem wyjścia do rozmowy na temat relacji rodzica z dzieckiem. W jednej ze scen Indiana z wyrzutem wykrzyczał ojcu, że ten wpoił mu tylko jedno - przeświadczenie o byciu mniej ważnym od osób, którą są martwe od stuleci. Dla Indiany nie liczyła się oferowana mu w latach młodzieńczych wolność. Istotny dla niego był brak prawidłowego kontaktu z ojcem.

            Warto rozmawiać z własnymi dziećmi, słuchać ich a nie tylko je słyszeć, a także budować z nimi zdrowe relacje. Właśnie ta kwestia będzie tematem spotkania, które odbędzie się 24 marca o godzinie 17:00.

            Poniżej zamieszczam link do spotkania. Udział w nim nie wymaga posiadania konta w aplikacji MS Teams i można do niego dołączyć za pośrednictwem przeglądarki.

            https://liblink.pl/CacKIk9lzM

            Zapraszam i pozdrawiam,

            Krystian Śmietański, psycholog szkolny

        • Dzień Naleśnika  - La  Fête de la Crêpe
          • Dzień Naleśnika - La Fête de la Crêpe

            2 lutego we Francji obchodzi się La Fête des Chandeleur – Święto Ofiarowania Pańskiego wieńczące okres Bożego Narodzenia, ale warto wiedzieć, że  tego dnia Francuzi celebrują również Dzień Naleśnika  - La  Fête de la Crêpe.

            Francuzi zajadają się naleśnikami nie tylko dlatego, że są pyszne, ale przede wszystkim po to, by zapewnić sobie pomyślność i dostatek. Ciekawa tradycja dotyczy zwłaszcza smażenia pierwszego naleśnika. Osoba smażąca w lewej dłoni powinna trzymać monetę, a prawą ręką podrzucić naleśnik tak, aby zgrabnie wrócił na patelnię. Jeśli ta sztuka się uda, szczęście
            i powodzenie będą sprzyjały zarówno jej, jak i wszystkim biesiadnikom.

            W tym roku w obchody Święta Naleśnika włączyli się również uczniowie Bytnarówki. Na zdjęciach możemy podziwiać ich  cudowne słodkości, wspaniałe arcydzieła sztuki kulinarnej.  

            Bon appétit !!!

        • 100 rocznica urodzin  Janka Bytnara "Rudego"
          • 100 rocznica urodzin Janka Bytnara "Rudego"

            Rok 2021 jest czasem wyjątkowym dla społeczności szkolnej XXIX Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi  im. hm Janka Bytnara Rudego. 6 maja 1921 roku urodził się późniejszy podharcmistrz, członek Szarych Szeregów i dowódca Grup Szturmowych - wojak, przyjaciel, autorytet. Jego niezłomność, bohaterska postawa, żelazny charakter, ale i pogoda ducha sprawiły, że Rudy stał się wzorem współczesnej młodzieży wychowywanej w duchu patriotycznym.

            W związku z powyższym z okazji 100- letniej rocznicy urodzin patrona naszej szkoły, pragniemy poszerzyć wiedzę młodzieży XXIX LO oraz uczniów wszystkich szkół podstawowych na temat życia Bytnara i jego działalności w zakresie harcerstwa polskiego. Chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę na wyjątkowe zaangażowanie harcmistrza w szerzeniu patriotyzmu, miłości do ojczyzny poprzez przekazywanie najwyższych wartości.  

            Ponadto, chcemy kształcić wśród młodzieży pozytywne postawy i pogłębiać uczucia patriotyczne, rozwijać szacunek do dorobku narodowego i uświadamiać rolę historii w budowaniu tożsamości narodowej. 100 - lecie narodzin Bytnara to również okazja do uczczenia bohatera, który brawurowo, bezkompromisowo i z uporem walczył z niemieckim okupantem, stając się przykładem nadludzkiej odwagi. To przykład człowieka, który swoim postępowaniem dał dowody męstwa, wierności i gorącej miłości do ojczyzny.

        • Wywiad z laureatką Nagody “Skoczka” z 2018 roku
          • Wywiad z laureatką Nagody “Skoczka” z 2018 roku

            Zapraszamy do lektury wywiadu przeprowadzonego przez Michalinę Porębę z Julią Kaczmarek, laureatką Nagrody “Skoczka” z 2018 roku,  absolwentką rocznika 2019.

            Julia Kaczmarek to absolwentka naszego liceum, chodziła do szkoły w latach 2017-2019. Obecnie studiuje polonistykę na Uniwersytecie Łódzkim.

             

            Michalina Poręba (dalej - M.P.) : Witaj Julio, cieszę się, że mogę dziś z Tobą porozmawiać. Pamiętasz jeszcze „Bytnarówkę”?

            Julia Kaczmarek (dalej – J.K.) : Jestem stosunkowo świeżą absolwentką XXIX LO, szkołę ukończyłam w 2019, dzięki czemu wszystko dobrze pamiętam.

            M.P.: A pamiętasz dlaczego wybrałaś akurat XXIX LO?

            J.K.: Jeśli mam być szczera to mój wybór wcale nie był górnolotny, więc nie będę go tak przedstawiać. W roku 2017 miałam zupełnie inne podejście do nauki, i do szkoły samej w sobie. Teraz się to zmieniło, ale wtedy nie kierowałam się żadnymi ambitnymi pobudkami. Moim najważniejszym kryterium było to, żeby było blisko. Ja wiem, śmiejesz się, ale to było dla mnie bardzo ważne żebym miała dobry dojazd, bo jestem strasznie spóźnialską osobą, o czym pewnie pamięta większa część nauczycieli. Więc tak, dla mnie było to najważniejszym kryterium. Ale poza tym, ważny był dla mnie przyzwoity poziom nauczania. Niczym więcej się nie kierowałam, a samą decyzję pozostawiałam do ostatniej chwili, zresztą jak większość ważnych decyzji w moim życiu.

            M.P.: Co dla Ciebie oznacza „przyzwoity” poziom?

            J.K.: Dobry, umiarkowany poziom, który daje mi pole możliwość rozwoju. I to jest zaleta tej szkoły, ona pozwala zdecydować o indywidualnym poziomie. Można się tu intensywnie rozwijać za pomocą konkursów lub samych zajęć, ale też pozwala na pozostaniu na dobrym, solidnym poziomie osobom niezainteresowanych aż tak rozwojem osobistym. Wypełniając swoje obowiązki, już osiąga się tu pewien rozwój. Ta szkoła uczy też, że jeśli tylko tego chcesz, to możesz nauczyć się wymagać od siebie więcej.

            M.P.: To prawda, sam fakt naszych minimalnych 40% o tym świadczy, a nie jak to jest na maturze 30%... A o maturze mówiąc, masz bardzo świeże odczucia również na jej temat. Jak wspominasz naukę i przygotowania do niej? Odczuwałaś presję czy raczej otrzymywałaś wsparcie nauczycieli?

            J.K.: Najbardziej stresowałam się maturą w drugiej klasie ze względu na ogromne obciążenie godzinowe i ilość materiału, jednak im bliżej egzaminu ten stres odchodził, bo wiedziałam, że jestem dobrze przygotowana. W pierwszej klasie nie miałam jeszcze świadomości, co mnie czeka, jednak w drugiej zdałam sobie naprawdę sprawę, że przede mną jest „ten” egzamin. Jak szły moje przygotowania? Ja po prostu chodziłam do szkoły. Wiem, że wydaje się to błahe, ale tak było. W pewnym momencie zdałam sobie sprawę, że stworzył się podział wśród moich rówieśników. Podział ten dotyczył tego, czy chodzenie do szkoły a nauka do matury to ta sama rzecz. Niektórzy twierdzą, że nie, ale z drugiej strony chodzenie do szkoły pomaga w zrozumieniu treści podręcznika oraz przypomina o wiadomościach z pierwszej lub drugiej klasy. To szkoła przygotowuje do matury.

            M.P.: Zgadzam się z Tobą. Warto do tego dodać, że w podręcznikach zdarzają się błędy w nazwiskach, datach czy interpretacji niektórych zdarzeń lub utworów. Chodzenie do szkoły pomaga wyłapywać te błędy.

            J.K.: Ja też spotykałam się z błędami. Uważam, że praca indywidualna w domu jest dobra, ale ważne jest też realne wykorzystanie materiału na lekcji podczas pracy i wykorzystanie swojej wiedzy w umiejętnościach. To presja motywuje nas też do systematycznej nauki. Oceny, co by o nich nie mówić, wywołują presję, która działa na nas mobilizująco. Presja jest budująca. Presję odczuwamy wtedy, gdy mamy pewną wiedzę. Stres natomiast często jest niszczycielski, w moim przypadku nawet demobilizujący i pojawia się w sytuacji, gdy często wiemy, że nie jesteśmy odpowiednio przygotowani.

            M.P.: W ostatecznym rozrachunku maturę zdałaś dobrze.

            J.K.: Tak! Niektórymi wynikami aż sama się zdziwiłam! Byłam w klasie humanistycznej, więc wiadomo, że matematyka nie była moją mocną stroną, a napisałam maturę z niej na bardzo dobrym poziomie i niezwykle zaskoczyłam nawet samą siebie. Kluczem jest równowaga pracy. Trzeba poświęcić się temu, co chcesz zdać jak najlepiej, w czym już jesteś dobry, w czym chcesz się wykazać i na czym najbardziej ze wszystkiego ci zależy, ale należy też przyłożyć się również do tego, z czym masz problemy mimo, że najchętniej nie poświęcałbyś temu żadnego czasu. Jest pewne hasło, totalnie banalne i oczywiste, ale je właśnie wciąż  sobie powtarzałam. A mianowicie „Matura jest po to, żeby ją zdać”, tak po prostu. Matura jest do zdania i jest pisana na takim poziomie, by każdy jakoś ją zdał i przede wszystkim nie służy do oblewania ludzi. To na jakim poziomie ją zdasz zależy już od Twojej pracy.

            M.P.: Święte słowa, stąd ten mały odsetek ludzi, który jej nie zdaje. Sama nie pamiętam  przypadków z tej szkoły przez całe trzy lata mojej obecności w niej. Dobrze, zostawmy temat matury, bo automatycznie zaczynam się stresować. Przejdźmy do przyjemniejszych tematów. Jakie wspomnienie z XXIX LO zapadło Ci w pamięć najbardziej?

            J.K.: Mam kilka takich wspomnień…

            M.P.: Mamy mnóstwo czasu! Opowiadaj!

            J.K.: Pewnie, super! Zacznijmy od tego, że ja zapamiętuję konkretne kadry z życia, takie krótkie przebitki, ale istotne. Zwłaszcza takie, które uwarunkowały mnie jako człowieka, dały do myślenia, zmieniły i mam z tej szkoły właśnie takie wspomnienia. Ogólnie liceum ma pokierować człowiekiem, a miałam szczęście trafić na dobrych i mądrych ludzi i między innymi dlatego jestem tu gdzie jestem. Dobrze, przejdźmy do historii. Pierwszą taką sytuacją była ta z pierwszej klasy. Przypomnę tylko, że wtedy miałam zupełnie inny stosunek do nauki i szkoły. Byłam typowym przypadkiem „zdolny, ale leniwy” i to właśnie zostało dostrzeżone. Była to lekcja języka polskiego. Nauczycielka poprosiła mnie do odpowiedzi, dostałam nawet piątkę. Ale potem, poprosiła mnie o drugą część zadania domowego, czyli pracę pisemną w zeszycie. Nie miałam jej. Nie chcąc umniejszać mi z mojej odpowiedzi, postawiła mi piątkę i jedynkę. Powiedziała wtedy „Już wiem, jakim typem ucznia jesteś”. Te słowa mocno we mnie uderzyły, ale potrzebowałam czasu, aby je dobrze zrozumieć. Później zdałam sobie sprawę, co  miała na myśli, pomyślałam, że skoro teraz jestem „takim typem ucznia”, to jakim się stanę kiedy nie będzie mi wszystko jedno? Pokazała mi, że poradzę sobie w wielu sytuacjach i to na dobrym poziomie, ale co by było gdybym włożyła w to trochę chęci? To taka pierwsza sytuacja.

            M.P.: A jaka była kolejna?

            J.K.: Pewien nauczyciel powiedział mi, że jest we mnie ogrom potencjału. Wtedy mnie zamurowało, byłam pewna, że nikt tego mojego potencjału nie dostrzeże, bo jest go zbyt mało albo po prostu nie przejawia się na tyle aby móc go zauważyć. A jednak, on go we mnie dostrzegł. Dodał też, że muszę mu pozwolić się rozwinąć i urzeczywistnić. Poczułam, że ktoś musiał być więc bardzo uważny, choć przez chwilę przeanalizować to jaka jestem i zastanowić się nad tym. To był jeden z pierwszych momentów w moim życiu, kiedy poczułam się doceniona za bycie sobą a to niezwykle uskrzydla. Kolejnym wspomnieniem ze szkoły, które głęboko we mnie utkwiło jest związane z momentem zakończenia drugiej klasy, kiedy na moim dyplomie wyczytałam słowa dedykacji z indywidualnym wyróżnieniem. Przeczytałam o pięknej duszy. To samo też usłyszałam ponownie w dniu zakończenia szkoły od mojej wychowawczyni. Można się zastanawiać jak otwarcie i blisko trzeba zbliżyć się do człowieka, żeby móc w nim to zobaczyć. I to chyba jedna z najistotniejszych rzeczy jaką dano mi w tej szkole, że dostrzeżono we mnie nie tylko zdolnego ucznia, ale człowieka z piękną duszą. Dzięki takim słowom możliwy był ten cały mój przeskok.

            M.P.: Przeskok? Jaki przeskok?

            J.K.: Jak już wspominałam, w drugiej klasie czułam się bardzo zestresowana. Nadmiar godzin i materiału sprawił, że zaczęłam czuć się bardzo obłożona. Robiłam więc wszystko, co w mojej mocy, żeby po prostu dawać sobie radę i w ten sposób zapewnić sobie komfort w całej tej sytuacji. Robiłam co w mojej mocy, żeby po prostu nie mieć sobie nic do zarzucenia, jak tylko potrafię. Ku mojemu zdziwieniu, ta moja praca przyniosła mi bardzo dobrą średnią mimo, że nie to było moją intencją. Wtedy właśnie zrozumiałam, że nie uczę się dla ocen, a dla wiedzy, dla siebie, dla swojego poczucia komfortu. Polecam wszystkim, by nie patrzyli na oceny, tylko skupili się na zbudowaniu w sobie przekonania o swojej wiedzy i jej funkcjonalności. A to przekonanie buduje się nauką. Nie walczmy o średnią, a o siebie! Dzięki temu w trzeciej klasie byłam pewna siebie.

            M.P.: Kiedy odkryłaś to, co chcesz robić w życiu?

            J.K.: W drugiej klasie. Zawsze była we mnie walka między literaturą i sztuką, w sumie trwa do dziś. Ale w drugiej klasie, odkryłam, że nie muszę rezygnować z jednego na rzecz drugiego, że te dwie dziedziny się przenikają a wiedza z nich wzajemnie się uzupełnia. Zobaczyłam jednak, że to literatura może być tym pierwszym wyborem. Odkryłam to wtedy, gdy zobaczyłam, że na języku polskim nie uczę się tylko rzeczy wymaganych. Uczyłam się rzeczy poza materiałem bo były tym co chciałam wiedzieć, tym, na czym mi zależało i tym, co mnie poruszało, a dodatkowo przydawały mi się w szkole i w życiu. Dostawałam też wsparcie od nauczycielki, który był bardzo pokrzepiający i motywujący. Pamiętam kilka pochwał. Najbardziej w pamięci wyryła mi się jedna. Powiedziała mi, że mogłybyśmy zamienić się miejscami, a nikt by tego nie zauważył. To było dla mnie onieśmielające. Wtedy spojrzałam wstecz. Nie byłam już tym typem ucznia z pierwszej klasy.

            M.P.: Czyli odczuwałaś wsparcie w swoim wyborze?

            J.K.: Tak, te osoby przyczyniły się do tego. Oczywiście, wybór pozostawał mój, ale przyczyniły się do tego, że wybrałam właśnie to. Sama się w tym odnalazłam, choć sztuki nigdy nie porzuciłam. Cały swój wolny czas oddawałam się zgłębianiu literatury. Podsumuję to tak, sama weszłam na tę drogę, ale nauczyciele i znajomi ze szkoły utwierdzili mnie, że podejmuję słuszną decyzję. Czułam od nich wsparcie. Zawsze chwalili mnie za moją wiedzę, tuż przed maturą byłam nawet „ekspresową pomocą” z języka polskiego. A wcześniej, pomagałam moim znajomym uczyć się, sprawdzałam im wypracowania czy streszczałam lekturę. Ich podziękowania i komplementy, a także zwykle zaufanie działały na mnie budująco. Dzięki temu uwierzyłam, że nie tylko to kocham, ale też faktycznie jestem w tym dobra.

            M.P.: Zadam Ci proste, ale niekonieczne łatwe do odpowiedzenia pytanie. Co od razu przychodzi Ci na myśl, gdy pomyślisz o XXIX LO?

            J.K.: Różnorodność. Ta szkoła jest bardzo różnorodna. Już sama moja klasa była różnorodna, choć to pewnie przywara klas humanistycznych. Dalej wychodzę z założenia, że humanista to człowiek wszechstronny i różnorodny. Ale wraz z tą różnorodnością przychodziła wzajemna akceptacja. Wszyscy, mimo odmiennych poglądów i wizji na życie, potrafiliśmy się dogadać. I myślę, że tego ta szkoła uczy w bardzo życiowy sposób, współpracy i jedności w cudownej różnorodności. Ogólnie, widzę XXIX LO jako azyl dla ludzi, którzy w innych szkołach nie odnaleźli się, nie czuli dobrze lub nie zostali zaakceptowani. Każdy może podjąć wybór odnośnie swojego poziomu i swojego zaangażowania. Można być tu uczniem dobrym i uczniem bardzo dobrym. Każdy ma prawo decydować o swoich 100% możliwości. Przecież nie każdy ma tę samą definicję 100%. Ten wybór jest dla mnie bardzo cenny.

            M.P.: Opowiedz coś więcej o tych 100%.

            J.K.: Każdy ma swoje możliwości. Dla kogoś maksymalny poziom to zwykła realizacja zadań nam powierzonych, ale dla innych 100% to poza tym udział w konkursach, wolontariatach i kółkach szkolnych. W tej szkole ceni się indywidualne możliwości każdego ucznia, nie narzuca się za wszelką cenę bycia „najlepszym” tylko pozwala się na indywidualny rozwój. A mimo to zachowuje się pewien poziom, który jest obiektywnie dobry. Osoby ponad tym poziomem mają szansę na doskonalenie się, ale osoby poniżej tego poziomu muszą pracować, aby do niego się dostosować. To też jest ważne, nie można nie wymagać całkowicie niczego.

            M.P.: A z drugiej strony jeśli ktoś potrzebuje, może w tej szkole liczyć na 101% wsparcia.

            J.K.: Tak, to prawda.

            M.P.: Bardzo spodobała mi się Twoja definicja klas humanistycznych, sama jestem w klasie o tym profilu. I zdecydowanie, jest to grupa ludzi o niezwykle zróżnicowanych umiejętnościach, poglądach i zainteresowaniach.

            J.K.: Myślę, że klasy humanistyczne są o tyle dobre, że rozwijają w miarę wszechstronnie. Poza tym pozwalają na wyczucie tego, co chce się robić, jeśli ktoś tego jeszcze nie wie. Klasy matematyczne czy biol-chemiczne są już profilowane tylko pod to, a humanistyczne uczą wielu rzeczy, które przydają się w takich relacjach społecznych, stąd udział klas humanistycznych w życiu szkolnym. Ale jak wiadomo, kto co lubi. Każdy ma swoje cele i swoje wartości.

            M.P.: Wartości! Jak się cieszę, że poruszyłaś ten temat. Jakich wartości uczy XXIX LO? Bo na pewno nasza szkoła to nie tylko przysłowiowa 3-zetka, czyli „zakuj, zdaj, zapomnij”.

            J.K.: Na pewno. Uczymy się współpracy i nauki prawidłowych relacji. W mojej opinii  „Bytnarówka” oducza bylejakości i to było to, co z tej szkoły wyniosłam. W obecnych czasach taka bylejakość jest promowana, robienie czegoś, kolokwialnie mówiąc, na odczepnego, po to aby było. Tu uczeń pozbywa się tego marazmu bylejakości. Rozwiązaniem na odejście od tej bylejakości jest znalezienie właśnie tej chociaż jednej rzeczy w naszym życiu, w której nigdy nie pozwolimy sobie na bylejakość i wobec której nigdy nie będzie nam wszystko jedno. Szkoła pomaga też odkryć tę jedyną rzecz, która dla danego ucznia nigdy nie będzie byle jaka, bo będzie to jego pasja.

            M.P.: Wspominałaś o aktywności szkolnej. Jak często Ty brałaś udział w różnego rodzaju aktywnościach?

            J.K.: Osobiście nigdy nie byłam niezwykle aktywną konkursowiczką, porównując się do wielu innych niezwykle zaangażowanych w ten sposób osób, chyba, że były to konkursy recytatorskie, jak nasze „Czytanie Wesela” czy innych książek. Brałam za to udział w wolontariacie w Muzeum Sztuki. Nie uczestniczyłam w konkursach międzyszkolnych, ale znam rzeszę ludzi, która angażowała się w takich konkursach i olimpiadach. „Bytnarówka” bierze udział chyba w każdej możliwej aktywności, konkursie czy olimpiadzie.

            M.P.: Już na koniec, zapytam Cię o jakieś luźne wspomnienie ze szkołą. Coś, co wspominasz najmilej.

            J.K.: Mogę opowiedzieć o wycieczkach?

            M.P.: Pewnie!

            J.K.: To jest to co, bardzo dobrze wspominam. To czas, który nigdy nie wróci, ale jednoczy jak mało co. W XXIX LO jest świetnie rozwinięta tradycja wycieczek. Już coroczne wycieczki integracyjne są wspaniałą rzeczą, jeśli patrzy się na to z perspektywy. Poza tym, wycieczki są organizowane bardzo często. Brałam często udział w wycieczkach zagranicznych organizowanych corocznie. Pamiętam nasze wycieczki do Lasów Janowskich. Były powtarzalne, a atrakcje były nam dobrze znane, a mimo to za każdym razem nikt nawet nie brał telefonu do ręki, bo był tak wkręcony w zabawę. Kształtujące były też wycieczki do Auschwitz albo na Powązki. To ściśle wiąże się z naszym patronem i uczy spojrzenia na patriotyzm. Organizowanie tych wycieczek dla każdego rocznika jest, moim zdaniem, ważne, bo poza integracją podkreśla też inne istotne rzeczy.

            M.P.: Tak, w szkole jest wiele różnych tradycji. W tym np. zawody nauczyciele kontra uczniowie.

            J.K.: Tak, pamiętam to! Albo organizowanie spotkań maturalnych sprzed 50 lat.

            M.P.: W ostatecznym rachunku, czy cieszysz się, że chodziłaś do tej szkoły? Czy ukształtowała Cię ona w jakiś sposób?

            J.K.: Tak, cieszę się, że wybrałam tę szkołę. Dzięki niej wyrzuciłam bylejakość z uczenia się i z życia. Poznałam w tej szkole przyjaciół, z którymi dalej mam kontakt. Dodam jeszcze, że w żadnej szkole nie czułam się tak dobrze jak w tej, tu zostałam doceniona, spotkałam dobrych ludzi, od których usłyszałam słowa, których potrzebowałam i zostałam upewniona w swojej drodze.

            M.P.: Bardzo Ci dziękuję!

            J.K.: Ja również!

        • “BYTNARÓWKA” W OGÓLNOPOLSKIM FINALE V EDYCJI TURNIEJU DEBAT HISTORYCZNYCH IPN
          • “BYTNARÓWKA” W OGÓLNOPOLSKIM FINALE V EDYCJI TURNIEJU DEBAT HISTORYCZNYCH IPN

            W dniach 7-9 grudnia 2020 r. odbył się długo oczekiwany finał V edycji ogólnopolskiego Turnieju Debat Historycznych. Z powodu zagrożenia pandemicznego Instytut Pamięci Narodowej przeprowadził go w formule online.

            Drużyna “Bytnarówki” wystąpiła w nim po raz pierwszy. Wcześniejsze batalie debatowe w ramach III i IV edycji ekipy z XXIX LO kończyły bowiem na etapie regionalnym. W tym roku, o czym już informowaliśmy, team w składzie: Kacper Reguliński (IIIB), Monika Stangenberg (II A), Hanna Stemplewska i Patryk Krawiec z II F [rezerwowi – Eryk Cendrowicz (IIH) oraz Kacper Hanczyc (IIB)] pokonał przeciwników regionalnych i awansował do finału.

            Nasza drużyna, w identycznym składzie, nie zajęła miejsca na podium, ale nie to było jej celem. Fakt, że pojawiła się na tym etapie już był ich sukcesem. Ich zadaniem było zdobyć doświadczenie w rywalizacji z najlepszymi w kraju I godnie zaprezentować region łódzki. W trakcie zażartych batalii słownych wykazała, że wcale nie jest słabsza od reprezentacji elitarnych szkół średnich z całej Polski, zajmujących w ogólnokrajowych rankingach wysokie lokaty. Spośród 7 tez, do których uczniowie musieli przygotować argumentację “za i przeciw” do rozgrywek grupowych komisja wylosowała jedynie dwie, ponieważ nasza grupa, jako jedyna, składał się z trzech ekip:

            - “Bez paktu Ribbentrop – Mołotow III Rzesza nie napadłaby na Polskę w 1939 r.” (teza nr 2)

            - “Zbrodnia katyńska trwale osłabiła naród polski” (teza nr 3).

            W starciach grupowych “Bytnarowcy” pokonali drużynę IX LO im. Klementyny Hoffmanowej z Waszawy (teza nr 3). W pojedynku z reprezentacją VII LO im. Dąbrówki z Poznania (teza nr 2) komisja uznała, że nasi przeciwnicy zaprezentowali się lepiej i to oni awansowali do półfinału, w którym znalazły się 4 drużyny. Ostatecznie zwycięzcami turnieju zostali uczniowie z IV LO im. Stanisława Staszica z Sosnowca. Nasza drużyna, po przeliczeniu współczynnikowym punktów “dużych” i “małych” sklasyfikowana została na piątym miejscu.

            Jesteśmy dumni z tego, że nasza reprezentacja znalazła się wśród jedenastu najlepszych ekip debatowych z całego kraju. Członkowie młodej drużyny (tylko jednak osoba z doświadczeniem debatowym) godnie zaprezentowali szkołę i region tocząc równorzędną rywalizację z przeciwnikami oraz zdobyli dużą ilość wiedzy z historii XX wieku.

             

          • Salonik Literacki 105

            „Salonik Literacki 105” wznowił swoją działalność. W zeszłym roku zaprezentowaliśmy Państwu spektakl poświęcony twórczości Olgi Tokarczuk. Tym razem mamy przyjemność pokazać Wam przedstawienie pt. „ Zbrodnia to niesłychana...”.

            Obsada:

            Panna Marple – Natalia Kołodziejczyk

            Balladyna – Hanna Stemplewska

            Lady Makbet – Wiktoria Kusowska

            Mamy nadzieję, że w tym trudnym dla szkoły czasie, kiedy pokonujemy pandemię, wspólne czytanie nas zjednoczy. Życzymy wszystkim zdrowia, humoru, tęsknimy za Wami.

        •  REPREZENTACJA “BYTNARÓWKI” ZWYCIĘZCĄ W TURNIEJU DEBAT HISTORYCZNYCH IPN!
          • REPREZENTACJA “BYTNARÓWKI” ZWYCIĘZCĄ W TURNIEJU DEBAT HISTORYCZNYCH IPN!

            W dniu 30 października 2020 r. odbył się regionalny etap V edycji Turnieju Debat Historycznych zorganizowany przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Łodzi. Po raz pierwszy w dziejach turnieju odbył się on w formacie online.

                 Prowadzona przez nauczyciela historii, dra Artura Rosiaka, drużyna “Bytnarówki” w składzie: Kacper Reguliński (IIIB), Monika Stangenberg (II A), Hanna Stemplewska i Patryk Krawiec z II F [rezerwowi – Eryk Cendrowicz (IIH) oraz Kacper Hanczyc (IIB)] zajęła w nim I miejsce! Pozostałe stopnie podium zajęły reprezentacje: VIII LO im. Adama Asnyka z Łodzi (II miejsce) oraz I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie z Ostrzeszowa (III miejsce). 

               Zwyciężając w Turnieju ekipa z XXIX LO wywalczyła sobie prawo do udziału w finale ogólnokrajowym, który odbędzie się w dniach 7-9 grudnia (również online).

               Warto przypomnieć, że dla “Bytnarówki” nie jest to pierwszy sukces w ramach rywalizacji w debatach oxfordzkich. W kwietniu 2018 r. reprezentacja XXIX LO  (Julia Gertner, Julian Rakowski, Aleksandra Brewińska oraz Oskar Bugajny) zajęła I miejsce w ogólnopolskim Turnieju Debat Oksfordzkich organizowanych przez Regionalny Ośrodek Dialogu i Edukacji Historycznej (RODEH) w Łodzi oraz Centrum Europejskie Natolin. W rok później (kwiecień 2019), w kolejnej edycji tego Turnieju, nasza drużyna (Julia Gertner, Michalina Poręba, Kacper Reguliński, Emanuela Mazurek/Zuzanna Galasińska) wspięła się na wyżyny swych umiejętności. Po zaciętej walce o pierwsze miejsce zostali wicemistrzami Turnieju.

                Trzymajmy więc za nich kciuki w grudniu!

        • GŁOSUJEMY NA PROJEKT L214
          • GŁOSUJEMY NA PROJEKT L214

            W dniach 6 - 30 listopada można głosować na projekty w ramach Budżetu Obywatelskiego dla Łodzi.

            Gorąco zachęcamy do oddawania głosu na projekt L214 PRZYWRÓĆMY BLASK INFRASTRUKTURZE SPORTOWEJ W XXIX LO W ŁODZI, dzięki któremu będziemy mogli odmalować i unowocześnić naszą salę gimnastyczną. 

            Głosy można oddawać na stronie UMŁ

        • Oto Poeta
          • Oto Poeta

            Julian Rakowski, nasz tegoroczny absolwent, który został laureatem XXIV konkursu F.E.T.A w XXVI LO im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Gratulujemy!

        • WRACAMY DO SZKOŁY
          • WRACAMY DO SZKOŁY

            Rozpoczęcie roku szkolnego 2020/2021 odbędzie się we wtorek 1 września.

            1. Klasy pierwsze spotykają się z wychowawcami o godz. 8.50
            • Klasy 1a i 1b przed głównym wejściem do szkoły
            • Klasy 1 c i 1d na boisku szkolnym

            o godz. 9.00 na boisku odbędzie się spotkanie klas pierwszych z dyrekcją szkoły i wychowawcami, a około 9.30 uczniowie przejdą do wyznaczonych sal.

            2. Klasy drugie spotykają się z wychowawcami w wyznaczonych salach o godz. 10.00

            3. Klasy trzecie spotykają się z wychowawcami w wyznaczonych salach o godz. 11.00

            Uczniów w tym dniu obowiązuje strój galowy oraz zasady zachowania zgodnie z obowiązującym reżimem sanitarnym (noszenie maseczek podczas przebywania na korytarzach szkolnych).

        • Wakacje!
          • Wakacje!

            Dobiegł końca kolejny ale jakże trudny rok wytężonej pracy, Nastał czas długo oczekiwanych wakacji, czas zasłużonego odpoczynku. Życzymy Wam, aby wakacje były spokojne, bezpieczne, pełne radosnych przeżyć i by wszyscy wrócili zdrowi.

        • Uwaga Kandydaci!
          • Uwaga Kandydaci!

            Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych, która zgodnie z zarządzeniem Łódzkiego Kuratora Oświaty z 30 stycznia 2020 r., miała się rozpocząć w poniedziałek 11 maja, odbędzie się w innym terminie.

            Nowy termin wraz z harmonogramem postępowania rekrutacyjnego oraz terminami składania dokumentów zostanie określony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. 

            Zmiana terminu naboru do szkół średnich jest związana z epidemią COVID-19, ograniczeniem funkcjonowania szkół oraz przełożeniem egzaminów dla 8-klasistów, które odbędą się w dniach 16 - 18 czerwca 2020 r

        • Ósmoklasisto zapraszamy do Bytnarówki
          • Ósmoklasisto zapraszamy do Bytnarówki

            XXIX Liceum Ogólnokształcące im. harcmistrza Janka Bytnara „Rudego” zwana „Bytnarówką” wyróżnia się bardzo dobrą lokalizacją – znajduje się w Śródmieściu, ale w miejscu zacisznym, bezpiecznym i jednocześnie dobrze skomunikowanym. Szkoła mieści się w estetycznym, trzypiętrowym budynku po termomodernizacji. zkoła Bytnarówka posiada nowoczesne boisko wielofunkcyjne, boisko do piłki plażowej oraz siłownię plenerową – zbudowane z Budżetu Obywatelskiego, dużą i małą salę gimnastyczną.

            Szkoła posiada pracownie internetowe, strefę wi-fi, 6 tablic interaktywnych, 18 rzutników multimedialnych, dobrze zaopatrzoną bibliotekę (m.in. dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa), pracownię multimedialną do nauki języków obcych. Dzięki realizacji projektów unijnych i owocnej współpracy dyrekcji szkoły z Radą Osiedla Łódź-Śródmieście Wschód i Radą Rodziców pracownie przedmiotowe są odnowione, estetyczne, zadbane i dobrze wyposażone. Szkoła ma nowoczesne zaplecze sanitarne. W szkole funkcjonuje bufet, który oferuje gorące i zimne napoje, przekąski, owoce i warzywa.

            Szkoła ściśle współpracuje z łódzkimi uczelniami, zwłaszcza z UŁ: z Wydziałem Prawa i Administracji, Wydziałem Filologicznym, Chemii, Nauk Geograficznych, Filozoficzno-Historycznym, Biologii i Ochrony Środowiska, jak również z Uniwersytetem Medycznym i PŁ.
            Bytnarówka wraz z Chorągwią Łódzką ZHP i od kilku lat z IPN jest współorganizatorem ogólnopolskiego konkursu Arsenał Pamięci (od roku 1999r.)

            Nasza szkoła może się poszczycić licznymi osiągnięciami w zawodach i turniejach sportowych oraz naukowymi i artystycznymi w konkursach ogólnopolskich, wojewódzkich, międzyszkolnych. W rankingu „Perspektyw” w roku 2016, 2017, 2020 szkoła została wyróżniona „Brązową Tarczą” w kategorii „Najlepsze licea w Polsce”. W szkole przykłada się wagę nie tylko do sukcesów naukowych i sportowych, ale również do rekreacji, zdrowego stylu życia i propagowania kultury. W XXIX LO prowadzone są dodatkowe zajęcia z matematyki i języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym przygotowujące do egzaminu maturalnego, odbywają się również zajęcia w ramach kół przedmiotowych.

            Nauczyciele „Bytnarówki” to ludzie identyfikujący się z ponad 50-letnią tradycją szkoły, zaangażowani w działania na rzecz rozwoju szkoły. W szkole panuje atmosfera życzliwości i współpracy. Uczniowie są otoczeni odpowiednią opieką, a jednocześnie wdraża się ich do samodzielności oraz zachęca do przejawiania inicjatywy i postawy przedsiębiorczej.

            W Bytnarówce uczeń jest najważniejszy!

        • Rok 2020 został ogłoszony Rokiem św. Jana Pawła II
          • Rok 2020 został ogłoszony Rokiem św. Jana Pawła II

            Rok 2020 został ogłoszony Rokiem św. Jana Pawła II przez Sejm jak i Senat Rzeczpospolitej Polskiej oraz Sejm Republiki Litewskiej. 2 kwietnia obchodziliśmy 15 rocznicę śmierci, a 18 maja będziemy obchodzić 100 rocznicę urodzin papieża, którego chciano upamiętnić jako człowieka szerzącego kulturę dialogu i spotkania. Jego dialogiczna postawa, a jednocześnie niezachwiana wiara w konieczność dążenia do prawdy, zarówno w relacjach między ludźmi jak i między państwami odegrała fundamentalną rolę w XX i XXI wieku. 18 maja tego roku Centrum Myśli Jana Pawła uruchomi portal internetowy jp2online.pl poświęcony dziedzictwu Jana Pawła II. Na portalu znajdą się opracowane materiały dźwiękowe, filmowe oraz dokumenty archiwalne dotyczące papieża, a także testy jego nauczania oraz opracowania dotyczące jego życia i myśli.

        • Drodzy uczniowie!
          • Drodzy uczniowie!

            • lekcje w szkole zostają zawieszone do 24 maja br. ale odbywa się w tym czasie nadal nauczanie zdalne,
            • pamiętajcie o swoim bezpieczeństwie w domu, unikajcie miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi;
            • przestrzegajcie w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywacie.
        • Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
          • Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

            23 kwietnia 2019 roku obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Wyjątkowe święto dla wszystkich miłośników książek i bibliofilów obchodzone jest po raz 25. Ustanowiono to święto w 1995 roku. Dzień ten obchodzony jest w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Święto narodziło się w Katalonii, a jego data 23 kwietnia jest symboliczna dla literatury światowej. W ten dzień zmarli wybitni poeci Miguel de Cervantes, William Szekspir oraz Inca Garcilaso de la Vega. Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony będzie w przestrzeni internetowej. ...Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności. Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni. Czytelnicy na całym świecie mogą się łączyć i wzajemnie pomagać w ograniczaniu samotności związanej z kwarantanną”.

            Z okazji tego Święta w bibliotece szkolnej on-line, chcę Wam zaprezentować  cytaty sławnych pisarzy na temat czytania książek.

            Slynni_pisarze_o_ksiazkach.pdf

        • Drodzy uczniowie!
          • Drodzy uczniowie!

            • lekcje w szkole są zawieszone od 25 marca do 26 kwietnia br. ale odbywa się w tym czasie nauczanie zdalne,
            • pamiętajcie o swoim bezpieczeństwie w domu, unikajcie miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi;
            • przestrzegajcie w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywacie.
        • Drodzy  Uczniowie
          • Drodzy Uczniowie

            • lekcje w szkole są zawieszone od 12 do 25 marca br.
            • pamiętajcie o swoim bezpieczeństwie w domu, unikajcie miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi;
            • przerwa w funkcjonowaniu szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;
            • odpowiedzialnie należy wykorzystać czas zawieszenia zajęć (można przeczytać lekturę, uzupełnić wiadomości, rozwijać umiejętności, skorzystać przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów od nauczycieli)
            • przestrzegajcie w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywacie.

            Komunikat Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11.03.2020

        • Stypendyści Prezesa Rady Ministrów
          • Stypendyści Prezesa Rady Ministrów

            W dniu 18 lutego 2020 r. uczeń klasy 3b naszej szkoły Julian Rakowski otrzymał z rąk Łódzkiego Kuratora Oświaty p. Grzegorza Wierzchowskiego dyplom stypendysty Prezesa Rady Ministrów. Stypendium Julian zawdzięcza najwyższym wynikom w nauce w Bytnarówce w roku szkolnym 2019/2020 oraz zaangażowaniu w życie szkoły. Serdeczne gratulacje!

             

        • Siatkarze srebrnymi medalistami Finału Łodzi Licealiady!
          • Siatkarze srebrnymi medalistami Finału Łodzi Licealiady!

            We wtorek 11 lutego, na boiskach hali Klubu Sportowego "Społem" w Łodzi, odbył się finał mistrzostw Łodzi szkół ponadgimnazjalnych w siatkówce halowej.

            W turnieju wzięły udział cztery najlepsze drużyny szkolne z XIII LO, XXIX LO, XXXI LO i XLVII LO.

            Reprezentanci naszej szkoły w pierwszym meczu pokonali 2:0 zespół XXXI LO, w drugim niestety przegrali z XLVII LO 0:2.

            W kolejnym swoim występie przedstawiciele XXIX LO po zaciętej walce pokonali zespół XIII LO 2:1.

            Miło jest nam poinformować, że reprezentanci naszej szkoły zdobyli srebrny medal Licealiady Łodzi w siatkówce halowej.

            Drużynę XXIX LO stanowili:

            Patryk Jóźwiak kap., Artur Olszewicz, Bartosz Rojewski z kl. III C, Wiktor Polak z kl. III A,

            Adrian Skonieczny z kl. III B, Dominik Machnik z kl. II C, Jan Dałek, Stanisław Pawlaczek z kl. II A, Hubert Szymczykiewicz z kl. I G oraz Dawid Jankowski, Jan Szefliński-Baran z kl. I D.

            Jest to ogromny sukces chłopców, a co za tym idzie - również naszej szkoły.

            Opiekunem zespołu był p. Robert Kopka.

            Serdecznie gratulujemy!

        • Planowane klasy na rok szkolny 2020/2021
          • Planowane klasy na rok szkolny 2020/2021

            klasa I a   -  matematyczno-fizyczna

            przedmioty rozszerzone: j. angielski, matematyka, fizyka

            języki obce: angielski, II język do wyboru: niemiecki, francuski, hiszpański (hiszpański tylko kontynuacja)

             

            klasa I b   -   społeczno-prawna

            przedmioty rozszerzone: j. polski, j. angielski, historia

            języki obce: angielski, II język do wyboru: niemiecki, francuski, hiszpański (hiszpański tylko kontynuacja)

             

            klasa I c   -   językowa

            przedmioty rozszerzone: j. angielski, j. hiszpański (hiszpański od podstaw lub kontynuacja), geografia

            języki obce:  angielski, hiszpański

             

            klasa I d  -   biologiczno-chemiczna

            przedmioty rozszerzone:  biologia, chemia, matematyka

            języki obce: angielski, II język do wyboru: niemiecki, francuski, hiszpański (hiszpański tylko kontynuacja)

        • Występy w Zakładach Opiekuńczo Leczniczych
          • Występy w Zakładach Opiekuńczo Leczniczych

            Pensjonariusze ZOL-i z wielką radością przyjęli występ uczniów XXIX Liceum powiązany ze Świętami Bożego Narodzenia. Kolejny raz wolontariusze z naszej szkoły występowali z programem artystycznym w Zakładach Opiekuńczo Leczniczych w Łodzi i Konstantynowie Łódzkim. Występ w Specjalistycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „FEL-MED” odbył się w dniu 8 stycznia 2020 r.
            Pod opieką Pani Bernardety Forc i Pana Jarosława Borkowskiego występowali: Zuzanna Domańska, Małgorzata Krzemińska, Katarzyna Jurkowska, Anna Jurkowska, Wiktoria Rakszewska, Zuzanna Turbińska Dominika Boczek, Maja Ośkiewicz, Natalia Stroiwąs, Wiktor Łudzik, Wiktoria Stachecka, Dominik Łuczak, Natalia Kabza, Julia Sobczyk, Natalia Piechota, Martyna Szczechowska, Krzysztof Sliskowski, Aleksandra Gawęda, Korneliua Graznaph.

        • Świąteczna licyctacja
          • Świąteczna licyctacja

            W grudniu młodzież „Bytnarówki” wzięła udział w konkursie na wykonanie najpiękniejszego wieńca adwentowego. Konkurs polegał na własnoręcznym wykonaniu oryginalnego wieńca adwentowego, indywidualnie lub w dwuosobowym zespole. Efekty ich pracy można było podziwiać na wystawie.

            Wieńce zostały  zlicytowane podczas aukcji charytatywnej w dniu 19 grudnia 2019r.  W ten sposób pozyskane środki zostały przekazane na rzecz Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Niewidomych w Kibeho w Rwandzie.  Dziękujemy  wszystkim za udział w konkursie i licytacji , oraz pomoc w organizacji tak szlachetnego przedsięwzięcia! Mamy  nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli liczyć na waszą pomoc i dobre serce!

            Podczas aukcji charytatywnej odbył się również konkurs kolęd i piosenki świątecznej w językach obcych. Licealiści prezentowali znane piosenki bożonarodzeniowe w czterech językach: angielskim, niemieckim, francuskim i hiszpańskim. Na koniec zespół instrumentalno-wokalny XXIX LO, wykonując polskie kolędy,  wprowadził całą społeczność  „Bytnarówki” w świąteczny nastrój.

        • Wesołych Świąt!
          • Wesołych Świąt!

            Ile ozdób na choince,ile kartek leży w skrzynce,ile potraw jest na stole,ile siana masz w stodole,ile spadło w górach śniegu,ile czasu spędzasz w biegu.Tyle w święta miej radości,dobra, ciepła i miłości 🙂🎄🎁WESOŁYCH ŚWIĄT!

        • Działalność edukacyjna Sądu
          • Działalność edukacyjna Sądu

            16 grudnia uczniowie klasy I b, w ramach programu: „Działalność edukacyjna Sądu”, mieli okazję uczestniczyć jako publiczność w rozprawie karnej, która odbyła się w Sądzie Okręgowym w Łodzi. Klasa realizuje profil społeczno – prawny, a zatem udział w rozprawie pozwolił uczniom w praktyce zapoznać się z funkcjonowaniem Sądu, rolą Sędziego, ławników, prokuratora oraz  adwokata. Uczniowie mogli nie tylko obserwować przebieg rozprawy, przysłuchiwać się zeznaniom świadka oraz oskarżonego, ale również w ramach symulacji – podejść
            do barierki i składać zeznania jako świadkowie. Sędzia prowadząca rozprawę pozwoliła uczniom na zadawanie pytań, dzięki czemu mogli wzbogacić swoją wiedzę na temat odpowiedzialności karnej, a także zapoznać się z zagadnieniami z dziedziny prawa.

        • Obchody Święta Niepodległości
          • Obchody Święta Niepodległości

            Uczniowie XXIX Liceum w Łodzi kolejny raz uczestniczyli w obchodach Święta Niepodległości. W bieżącym roku główne uroczystości w Łodzi odbywały się przy Grobie Nieznanego Żołnierza na ul. Piotrkowskiej. Obchody rozpoczęła uroczysta msza święta w Łódzkiej Archikatedrze, a następnie zgodnie z ceremoniałem uroczystości świeckie pod patronatem Wojewody Łódzkiego. Poczet sztandarowy w składzie ; Wiktor Polak, Wiktor Rutkowski, Wiktor Wojciechowski.

        • Występ w SZOZ „FEL-MED”
          • Występ w SZOZ „FEL-MED”

            Uczniowie XXIX Liceum w Łodzi kolejny raz występowali z programem artystycznym w Zakładach Opiekuńczo Leczniczych w Łodzi i Konstantynowie Łódzkim. Występ w Specjalistycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „FEL-MED” odbył się w dniu 13 listopada 2019.

            Pod opieką Pani Bernardety Forc i Pana Jarosława Borkowskiego występowali: Zuzanna Cieślak, Patryk Zieliński, Zuzanna Domańska, Małgorzata Krzemińska, Katarzyna Jurkowska, Anna Jurkowska, Wiktoria Rakszewska, Barbara Siedlecka, Julia Obacz, Julia Olczyk, Kornelia Glaznap, Agata Buczek, Stanisław Banaszek, Julia Anielak, Tadeusz Mitulski, Jakub Kaczmarek, Wiktoria Hofman, Joanna Kaczmarek, Zuzanna Galasińska, Julia Forc.

        • Mia100 Zdolnych
          • Mia100 Zdolnych

            W dniu 2 grudnia 2019 uczennica klasy IId naszej szkoły Amelia Block otrzymała z rąk pani Prezydent Hanny Zdanowskiej Stypendium Prezydenta Miasta Łodzi w ramach miejskiego systemu wspierania uczniów uzdolnionych „Mia100 Zdolnych”. Wyróżnienie Amelia zawdzięcza głównie znaczącym osiągnięciom sportowym. Serdecznie gratulujemy!

        • Mia100 Talentów 2019
          • Mia100 Talentów 2019

            W dn. 13 listopada w Art. Inkubatorze w Fabryce Sztuki w Łodzi miała miejsce uroczystość programu (promującego i wspierającego, zdolnych oraz ambitnych uczniów) - Mia100Talentów. W ramach tej uroczystości w IV edycji programu Mia100Talentów 28 uzdolnionych uczniów klas maturalnych z łódzkich szkół zostało wyróżnionych listem gratulacyjnym Prezydenta Miasta Łodzi oraz kartą rabatową Młodzi w Łodzi (dzięki tej karcie młodzież może korzystać ze zniżek i rabatów na oferty usług i produktów u aktualnie 115 partnerów). Do elitarnego grona wyróżnionych uczniów łódzkich szkół dołączyli laureaci r.sz.2019/2020. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie: z kl. IIIc- Jakub Kisiel; z kl. IIIb- Michalina Poręba i Julian Rakowski. W grudniu na stronie internetowej Urzędu Miasta Łodzi będą opublikowane profile wyróżnionych uczniów w zakładce http:// mlodziwlodzi.pl /inicjatywy/mia100-talenów/.

            Gratulujemy!

        • Ślubujemy
          • Ślubujemy

            14 października uczniowie klas pierwszych naszego liceum zebrali się w sali gimnastycznej uczestnicząc w uroczystym ślubowaniu , dzięki któremu  zostali  oficjalnie przyjęci w poczet uczniów „Bytnarówki”. Przedstawiciele wszystkich klas złożyli ślubowanie  na sztandar szkoły, przyrzekając, że staną się godnymi jej tradycji, że będą sumiennie wypełniać obowiązki ucznia oraz szanować symbolikę i tradycje XXIX Liceum.
            Podczas uroczystości uczniowie mieli okazję zapoznać się bliżej z losami patrona – Janka Bytnara „Rudego” oraz bohaterami: „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego, dzięki poruszającej gawędzie mistrza mowy polskiej, wieloletniego pedagoga oraz byłego dyrektora naszej szkoły -
            hm. Krzysztofa Jakubca.  Gawęda stała się niezwykle sugestywna, gdyż hm. Krzysztof Jakubiec
            oprócz wspomnień i anegdot, przyniósł także wiele pamiątek z okresu II wojny światowej oraz czasów Powstania Warszawskiego.

        • Wyjazd integracyjny klas a,b,c,d
          • Wyjazd integracyjny klas a,b,c,d

            W środę 11 września klasy pierwsze po szkole podstawowej wyruszyły na wyjazd integracyjny
            do Kątów Rybackich położonych w województwie pomorskim, na obszarze Żuław Wiślanych.


            Podczas trzydniowego wyjazdu uczniowie mieli okazję poznać swoich wychowawców, nauczycieli, koleżanki i kolegów, ponadto w czasie spacerów śnieżkami edukacyjnymi mogli podziwiać piękno nadmorskiego krajobrazu.

            Pierwszego dnia odbyło się zwiedzanie Malborka z lokalnym przewodnikiem, który opowiedział niezwykłą historię znanego w całej Europie zamku. Następnie, uczniowie udali się do ośrodka: „Panorama” mieszczącego się w Kątach Rybackich.

            Drugiego dnia, po śniadaniu, uczniowie wyruszyli na spacer po Krynicy Morskiej, a następnie odkrywali ścieżkę edukacyjną: „Wielbłądzi garb” położoną w parku krajobrazowym Mierzei Wiślanej.
            Po południu pierwszoklasiści korzystając z uroków pogody udali się na plażę, gdzie uczestniczyli
            w zajęciach integracyjnych oraz zapoznawali się ze sprawami organizacyjnymi szkoły.

            Wieczorem odbyło się ognisko, podczas którego nie zabrakło dobrej zabawy, śpiewu i zapachu pieczonych kiełbasek zmieszanym z wonią świerkowego lasu otulonego aurą morskiej bryzy.

            Ostatniego dnia, po śniadaniu, uczniowie wybrali się na kolejną ścieżkę edukacyjną w rezerwacie przyrody w Kątach Rybackich, tym razem z ornitologiem, który w niezwykle ciekawy sposób opowiadał o zwyczajach kormoranów i innych ptaków zamieszkujących te tereny.
            W godzinach wieczornych pełne wrażeń klasy pierwsze wróciły do Łodzi.

            Do zobaczenia przygodo!!!!

        • Wyjazd integracyjny klas e,f,g,h
          • Wyjazd integracyjny klas e,f,g,h

            W dniach 11 – 13 września 2019 r. klasy pierwsze XXIX Liceum Ogólnokształcącego im. hm Janka Bytnara „Rudego” w Łodzi wraz z wychowawcami udały się na trzydniową wycieczkę integracyjną do Władysławowa.

                        Po pięciogodzinnej podróży wycieczkowicze dotarli do pierwszego punktu wyprawy –  Gdańska. Spacer całej grupy rozpoczął się od Bramy Zielonej i Długiego Targu, aż do pomnika Posejdona. Idąc w stronę Europejskiego Centrum Solidarności, które stanowiło ostatni punkt zwiedzania, podziwiano Bramę Wyżynną i Bazylikę Mariacką Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.

                        W godzinach wieczornych wszystkie klasy udały się do miejsca zakwaterowania we Władysławowie.

            Drugiego dnia odwiedzonym miejscem była Osada Średniowieczna we Sławutowie, gdzie uczniowie uczestniczyli w warsztatach kulinarnych i biżuteryjnych. 

                        W godzinach popołudniowych podopieczni z wychowawcami spędzali czas na plaży we Władysławowie, biorąc udział w zabawach integracyjnych. Wieczorne ognisko przy muzyce i śpiewach zakończyło obfity w atrakcje dzień. 

                        Ostatnie godziny pobytu na Kaszubach rozpoczęły się wizytą w Centrum Edukacji
            i Promocji Regionu w Szymbarku. Uczniowie mogli podziwiać m.in.: chatę syberyjską, najdłuższą deskę wpisaną do Księgi Rekordów Guinessa oraz dom do góry nogami.

            Po zakończeniu zwiedzania, w pełni zintegrowani uczniowie z wychowawcami wyruszyli w drogę powrotną do Łodzi. Wyjazd zakończył się o godz. 19.00 pod budynkiem szkoły.

        • Dobry występ w koszykówce 3x3
          • Dobry występ w koszykówce 3x3

            24 i 25 września rozgrano pierwszy raz Mistrzostwach Łodzi Szkół w Koszykówce 3x3. Nasze drużyny skladające się uczniów klas pierwszych dobrze wypadły w nowych rozgrykach. Drużyna dziewcząt dotarła do ćwierćfinału, a drużyna chłopców do 1/16. Liczymy że zebrane doświadczenie zaprocentuje w kolejnych latach.

        • Harmonogram zebrań i konsultacji
          • Harmonogram zebrań i konsultacji

            18 września 2019r.–  zebrania  wychowawców z  rodzicami– informacja o kalendarzu roku szkolnego, planie pracy wychowawcy klasy, planie wychowawczo- profilaktycznym  szkoły, opłaty, oświadczenia

            5 grudnia 2019 r. konsultacje   dla rodziców- informacje o proponowanych ocenach na koniec semestru

            29 stycznia 2020 r.- zebrania wychowawców z rodzicami  posumowanie wyników nauczania w I semestrze roku szkolnego 2019/2020

            18 marca 2020 r.–  konsultacje  dla rodziców uczniów klas pierwszych i drugich-(śródsemestralne podsumowanie wyników nauczania) ,  zebrania  wychowawców z rodzicami uczniów  klas trzecich (informacje o proponowanych ocenach na koniec roku szkolnego, o egzaminie maturalnym)

            20 maja 2019r. – konsultacje  dla rodziców – informacje o proponowanych ocenach na koniec roku szkolnego

  • Galeria zdjęć

      brak danych